Nye handelsmønstre hos forbrugerne har krævet hurtig omstilling i mange virksomheder og hos Witt lykkedes man i stor stil med salget af bl.a. el-løbehjul, robotstøvsugere, espressomaskiner og gasgrill via forhandlernes netbutikker.
At Witt - trods sin efterhånden store størrelse - er en omstillingsparat virksomhed, har man vist mange gange, men Coronaåret 2020 blev nok alligevel den ultimative test. Med udsigt til et samfund ramt af modløshed blev det i foråret hurtig klart, at der skulle sadles om for at tilpasse salget, der i løbet af en kort periode skiftede voldsom retning - fra handel i fysiske butikker til handel via forhandlernes netbutikker. Pludselig var der nye behov, der skulle imødekommes, både fra slutforbrugere, fra forhandlere, på vareflow og ikke mindst logistisk.
Årsregnskabet afslører, at missionen lykkedes for Witt. Ovenikøbet så fint, at man helt har kunnet undgå at afskedige medarbejdere i forbindelse med forårets nedlukning og ordreannulleringer - og efterfølgende har kunnet ansætte yderligere 8 nye medarbejdere. Regnskabet viser en nettoomsætning på 792 millioner kroner - en stigning på 25,7 procent i forhold til 2019. Resultatet før skat lander på 116 millioner kroner, hvilket er 36 millioner kr. bedre end den hidtidige rekord i 2019.
Væksten i 2020 er især drevet af produkter fra kategorierne Floorcare, E-Commute og Outdoor. Samtidig har forbrugerne for alvor fået øjnene op for mærket Sage og deres linje af eksklusive produkter, hvor ikke mindst de populære espressomaskiner rammer spot on på et af tidens helt store trends, ’Third Wave Coffee’, som er forbrugeres ønske om specielle kaffe-oplevelser.
2020 var året, hvor mange køkkener blev renoveret. Det gav øget efterspørgsel på hvidevarer, især kvalitetsmærker som Liebherr og ikke mindst Witts egne produkter. Interessen for vin er ligeledes enorm for tiden, hvorfor vinkøleskabe også sælger godt. Med hvidevarer i forskellige priskategorier har Witt nu for alvor fået gang i projektmarkedet, hvor Witts hvidevarer pryder i lejligheder, rækkehuse og ungdomsboliger rundt omkring. Samtidigt har Hvidevarekæderne haft stor fremgang, specielt i nethandelen, hvor Witts produkter ofte har været førstevalg.
Witt er kendt for at jagte nye produkter og spotte trends, når man besøger alverdens messer, men dette satte Corona en brat stopper for. - Derfor har vi nu etableret vores eget sourcing-kontor i Kina, fortæller administrerende direktør, Claus Tange. - Det har længe været et ønske, og nu var det helt oplagt at gøre alvor af det. Witt har hidtil opereret i Skandinavien samt UK og Irland, men i 2020 kom så Kina og Benelux-landene til.
- Vi kan ikke være andet end særdeles tilfredse med resultatet, siger Claus Tange. - Medarbejderne fortjener en kæmpestor ros, for dette år har virkelig krævet omstillingsparathed hos os alle. Om det har været hjemmekontor, hjemmeskole, ekstra arbejde på lageret, så har alle medarbejdere taget udfordringerne med stort gå-på-mod og bare løst opgaverne. Det har været en ren fornøjelse, fortæller Claus Tange.
Fremtiden byder på flere nye investeringer, bl.a. en udvidelse af service- og lagerkapaciteten i hvidevaredivisionen samt en 900 kvm udvidelse af WittCare Smerte- & sportsklinik med bl.a. nye træningsfaciliteter. I dag beskæftiger Witt 142 medarbejdere, fordelt på lokationerne Danmark, Norge, Sverige, Finland, UK, Irland, Benelux og Kina – og man forventer en del nyansættelser allerede i løbet af 2021.
Har du spørgsmål?
Vi vil altid gerne svare på spørgsmål om vores pressemeddelelser. Ring eller skriv, så besvarer vi din henvendelse så hurtigt, vi kan.
Kontakt vores PR-Team
Telefon